Wspólnie zmieniajmy naukę
BARBARA MICHALSKA

Konsultacje społeczne na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego na temat roli nauki i komunikacji naukowej w kształtowaniu wiedzy, postaw i opinii Europejczyków
Większość z nas prawdopodobnie wielokrotnie słyszała, że żyjemy w społeczeństwie informacyjnym lub społeczeństwie wiedzy. Coraz częściej spotykamy się z opiniami, że informacja i wiedza to nowa waluta dzisiejszych czasów – cenniejsza od wszelkich dóbr materialnych. Powszechne staje się przekonanie o konieczności kształcenia ustawicznego, ciągłego poszerzania horyzontów, zdobywania nowych kompetencji i umiejętności. Chcąc wychować swoje dzieci, wielokrotnie sięgamy po niezliczone przewodniki i poradniki. Zastanawiamy się, czy obowiązkowe szczepienia rzeczywiście im się przysłużą. Uważnie czytamy etykiety na kupowanych produktach, starając się wybrać te najzdrowsze, które nie były w żaden sposób sztucznie modyfikowane. Poszukujemy nowych form leczenia, często kierując się ku medycynie alternatywnej. Z kolei w perspektywie globalnej zastanawiamy się nad przyszłością naszej planety i wpływem ludzi na klimat.
W społeczeństwie informacyjnym, dzięki powszechności Internetu, dostęp do bezcennych zasobów wiedzy wydaje się być niebywale prosty. Każdy z nas może dowolnie napełniać swój portfel bezkresem informacji. Wydaje się zatem, że rozstrzygnięcie powyższych dylematów nie stanowi zbyt trudnego zadania. Wszakże wystarczy wpisać odpowiednią frazę w wyszukiwarkę internetową, aby dowiedzieć się, co jest dobre dla mojego dziecka, co powinno jeść w danym wieku i co powinienem zrobić, gdy doskwiera mi bezsenność lub inny problem zdrowotny. Korzystając z Internetu, mogę również rozwiać swoje wątpliwości związane z obawami o przyszłość planety. Jednak gdy nieco bliżej się przyjrzymy, to okazuje się, że ocean informacji, z którego na co dzień czerpiemy wiedzę, zasilany jest licznymi i nazbyt często sprzecznymi dopływami. Równie łatwo możemy znaleźć argumenty za, jak i przeciw danemu rozwiązaniu. W zalewie informacji coraz trudniej jest nam rozstrzygnąć, czy dana informacja jest rzetelna, czy stanowi jedynie opinię ludowego mędrca, który przekazuje ją z pewnością noblisty. Nie wiemy, czy ma ona potwierdzenie w badaniach naukowych, czy jest jedynie rezultatem zbioru luźnych przemyśleń, a może nawet celowo wprowadza nas w błąd.
Problem z zalewem fałszywymi informacjami, a także dotarciem do rzetelnej naukowej wiedzy, dostrzegany jest także przez europejskich naukowców. Przedstawiciele środowiska naukowego zdają sobie sprawę, że rezultaty ich prac często nie docierają do szerokiego grona odbiorców, a ich publikacje mogą być niezrozumiałe i trudne w odbiorze dla przeciętnego śmiertelnika. By temu zaradzić, z inicjatywy włoskich badaczy, powołano wielonarodowe konsorcjum CONCISE, które przyjrzy się sposobom komunikacji naukowych treści. Konsorcjum – składające się z naukowców, dziennikarzy naukowych, stowarzyszeń zajmujących się popularyzacją nauki oraz przedsiębiorstw – otrzymało wsparcie finansowe ze środków Unii Europejskiej na realizację projektu „Rola komunikacji w percepcji i przekonaniach na temat nauki wśród obywateli Unii Europejskiej”. Głównym celem projektu jest poznanie wpływu rezultatów prac naukowych na opinie i przekonania obywateli Unii Europejskiej oraz podejmowane przez nich decyzje. Ponadto naukowcy będą starali się ustalić, jak Europejczycy postrzegają komunikację naukową oraz z jakich źródeł wiedzy korzystają.
Aby osiągnąć założony cel, w pięciu miastach europejskich: w Lizbonie (Portugalia), Walencji (Hiszpania), Vincenzy (Włochy), Trnavie (Słowacja) i Łodzi (Polska), zorganizowane zostaną konsultacje społeczne. W każdym z tych miast grupa stu osób – zróżnicowanych ze względu na wiek, płeć, poziom wykształcenia oraz miejsce zamieszkania – będzie przez kilka godzin dyskutowała na istotne społecznie tematy. Umożliwi to zebranie opinii z różnych regionów Europy, które zapewnią porównywalne i wiarygodne informacje na temat postrzegania przez ich obywateli czterech ważnych tematów: szczepionek, medycyny alternatywnej, bezpiecznej żywności oraz zmian klimatycznych. Ponadto realizatorzy projektu zakładają, że pozwoli on zainteresować i włączyć mieszkańców Unii Europejskiej do ważnej społecznie debaty, a także uzyskać informację, jak skutecznie komunikować rzetelne treści naukowe i wypierać tzw. fake newsy.
W Łodzi konsultacje zostaną zrealizowane 21 września 2019 (sobota) na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego przy ulicy Rewolucji 1905 r 39/41 w godzinach od 9:00 do 17:00. Udział w nich wziąć może każdy mieszkaniec Polski, a jedynym warunkiem jest wcześniejsze zgłoszenie chęci uczestnictwa poprzez wysłanie wiadomości mailowej na adres: concise@uni.lodz.pl. Osoby biorące udział w konsultacjach spoza Łodzi otrzymają od organizatorów zwrot kosztów podróży i zakwaterowania w hotelu. Ponadto wszyscy uczestnicy mogą liczyć na pakiet atrakcyjnych upominków od partnerów wydarzenia oraz talon podarunkowy na zakupy. W trakcie spotkania organizatorzy zapewniają również ciepły posiłek, a także opiekę nad dziećmi. Szczegółowe informacje o projekcie można znaleźć na stronie internetowej: www.concise-h2020.eu/pl/.
***
Barbara Michalska – pedagożka, socjoterapeutka, terapeutka pedagogiczna, nauczycielka edukacji przedszkolnej. Wiceprezeska Fundacji EduKABE.
****
Podoba Ci się ten artykuł? Tutaj możesz wesprzeć kolejny: https://zrzutka.pl/4n584m
Łódzka Gazeta Społeczna – Miasto Ł jest gazetą bezpłatną, opartą na obywatelskim zaangażowaniu. Pomóż nam zebrać środki na dalsze działanie.
Jeżeli chcesz nas
wspierać regularnie, zleć w swoim banku przelew stały:
Fundacja Spunk
Nr konta: 83 1750 0012 0000 0000 3823 8337 Raiffeisen Polbank
W tytule: „Darowizna na Miasto Ł”.
Dziękujemy!