Jak się Łodzi powodzi?
Dlaczego ważny jest transport publiczny, ile kosztuje wymiana zdewastowanego przystanku autobusowego, ile rodzice/opiekunowie dziecka musieliby zapłacić za rok edukacji gdyby nie było subwencji – to pytania których zwykle nie zadają sobie uczniowie i uczennice ostatnich klas szkół podstawowych.
Fundacja Nowoczesnej Edukacji SPUNK i Stowarzyszenie Tkalnia postanowiły do łódzkich szkół podstawowych wprowadzić edukację obywatelską, która będzie traktować o finansach miasta. Jak rozmawiać z 11 i 12 latkami o budżecie obywatelskim, podatkach, długu miasta i skali wydatków w zrozumiały i ciekawy sposób? Odpowiedzią okazała się gra – planszówka Jak się Łodzi powodzi w prosty sposób wprowadza dzieciaki w budżet miasta.
To druga gra Tkalni o finansach miasta – pierwsza, adresowana do licealistów, „Zagraj w Miasto” traktowała o finansach Zgierza. Pomysł aby uczyć młodych ludzi o tym jak funkcjonuje miasto poprzez grę okazał się trafiony – licealiści nie chcieli oderwać się od planszówki. W łódzkiej grze receptą na sukces okazała się dobrze znana mechanika Eurobiznesu połączona z edukacyjnymi treściami. Dzieciaki bardzo szybko przyswajają zasady gry i mogą skupić swoją uwagę na jej merytorycznej zawartości. Chłopcy i dziewczynki wcielają się w urzędników, których zadaniem jest sprawić, aby w mieście żyło się komfortowo i bezpiecznie – gracze podejmują inwestycje – budują szkoły, mieszkania, instytucje kultury i służby zdrowia, zapewniają transport publiczny, przestrzenie do rekreacji. Ich celem jest zapewnić jak najlepsze warunki do życia mieszkańcom i dobrze gospodarować funduszami. Dwugodzinne rozgrywki wyłaniają najlepszych i najlepsze – ci zmierzą się w grze o funkcjonowaniu Polski, która będzie miała charakter międzyklasowych rozgrywek drużynowych. Ostatni zaplanowany etap to gra miejska o Unii Europejskiej, która odbędzie się w czerwcu. W grze udział weźmie ok. 700 uczniów i uczennic, głównie z rejonu Bałut i Śródmieścia. Dyrektorzy szkół, które zaproszono do rozgrywek przyznają, że obywatelski profil gry jest świetnym uzupełnieniem wiedzy jaką dzieci zdobywają w szkole, często brakuje im wzorców, które pokazują, że dbanie o to co wspólne, publiczne jest ważne. W grze nagradzane są postawy społeczne, troska o dobro wspólne. Weronice Jóźwiak, która jest autorką gry udało się zachować balans pomiędzy edukacyjną a rozrywkową funkcją planszówki – zamiast moralizatorstwa i pustych haseł dzieciaki przekonują się, że stworzenie miasta przyjaznego i bezpiecznego przynosi korzyści. Do tej pory w rozgrywkach wzięła udział Szkoła Podstawowa Nr 45, której uczniowie i uczennice klas piątych i szóstych, przez dwie godziny lekcyjne sprawdzali Jak Łodzi się powodzi? Każdy i każda z nich mieli swoją strategię – na początku większość uznawała, że nie warto inwestować w szkoły i przedszkola, ale po chwili rozmowy okazywało się, że ich zdaniem publiczna edukacja jest czymś ważnym. Dużo radości sprawia możliwość budowania miasta – układania na planszy różnych jego elementów i instytucji – w wypadku kiedy ktoś finansował dane pole otrzymywał obrazek przedstawiający np. zieleń miejską w postaci drzew i umieszczał je na planszy. Każdy z grających miał swój pomysł na to jak powinno wyglądać idealne miasto, dużą frajdą jest obserwacja jak tworzą swoją wymarzoną Łódź.
Gra nie jest jedynym punktem projektu – równolegle ok. 20 chłopców i dziewczynek z samorządów szkolnych weźmie udział w Klubie Małego Obywatela i Obywatelki, gdzie otrzymają wiedzę oraz narzędzia angażowania kolegów i koleżanek do działania na rzecz szkolnej społeczności.
Wszyscy, którzy chcą przeprowadzić grę w swojej szkole, świetlicy mogą zgłaszać się do koordynatorki rozgrywek – Ilony Majewskiej (tel. 660802107, mail: majewska.ilonanna@gmail.com). Do połowy kwietnia czekamy na zgłoszenia od chętnych placówek. Osoby, które zajmują się animacją i edukacją obywatelską zapraszamy do kontaktu mailowego – zgłaszającym się przekażemy grę, aby mogli z niej
korzystać w swojej pracy.
Projekt jest finansowany z środków Szwajcarii w ramach Programu Współpracy z Nowymi Krajami Członkowskimi UE.