Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu w Łodzi

Co roku w sporej części Europy (w 2014 roku w 2010 miejscowościach w Europie) organizowane są wydarzenia, które mają przybliżyć mieszkańcom idee zrównoważonego transportu. Także i Łódź zdecydowała się na ten krok.
W połowie września odbyła się seria wydarzeń, które miały uświadomić mieszkańcom, że to, w jaki sposób przemieszczają się po mieście, wpływa na całą lokalną społeczność. Obchody Tygodnia Mobilności rozpoczęły się 16 września.
Wiceprezydent Łodzi Marek Cieślak, wicedyrektorka Zarządu Dróg i Transportu Katarzyna Mikołajec oraz prezes MPK Zbigniew Papierski zobowiązali się do przygotowania nowego systemu transportu zbiorowego dla Łodzian, i stworzenia go wspólnie z mieszkańcami! Zobowiązanie to zawisło w przestrzeni miejskiej jako duży plakat koło ławeczki Tuwima (ul. Piotrkowska 104). Na pozostałych plakatach (tak zwanych citylightach) znalazło się miejsce na publiczne zobowiązania łodzianek i łodzian. Deklarowali oni dobiegnięcie do pracy, jazdę rowerem, częstsze chodzenie pieszo czy korzystanie z MPK.
Drugiego dnia (17 września) odbyło się spotkania na temat sposobów zapewniania bezpieczeństwa drogowego w okolicach szkół. Materiały na ten temat można znaleźć między innymi na stronie www.innadroga.dlalodzi.info. Po spotkaniu, mieszkańcy mieli możliwość wzięcia udziału w warsztatach dotyczących planowania ul. Sienkiewicza.
Za pomocą gotowych elementów przestawiających m.in. przystanki autobusowe, kosze na śmieci, latarnie, chodniki, a nawet ścianki wspinaczkowe, uczestnicy warsztatów w trzech grupach projektowych tworzyli przestrzenie bardziej przyjazne ludziom. Łodzianki i łodzianie zostali podzieleni na trzy grupy, które pracowały nad fragmentami ulicy Sienkiewicza na odcinku od ul. Nawrot do ul. Traugutta. Wszystkie zespoły były zgodne, że na ulicy brakuje zieleni, zaproponowały także uatrakcyjnienie przestrzeni dla mieszkańców poprzez usytuowanie ławeczek, wytyczenie dodatkowych chodników czy postawienie placów zabaw dla dzieci. Nie zapomniano również o rowerach – na makietach pojawiło się wiele parkingów dla rowerów.
W kolejnych dniach odbyło się między innymi zdjęcie porównawcze – ile przestrzeni zajmuje 40 samochodów, 45 rowerzystów i 1 autobus. Zdjęcie wykonano z wysięgnika ustawionego na ul. Tymienieckiego. Liczba samochodów i rowerzystów nie była przypadkowa. Według analiz, w polskich samochodach jeździ 1,2-1,3 osoby. Zainaugurowano także Akademię Kulturalnego Pasażera – zajęcia dla przedszkolaków z zachowywania się w środkach komunikacji zbiorowej czy udostępniono do zwiedzania zajezdnię na Brusie.
Podczas sobotniego wydarzenia na parkingu pozbawionym samochodów, można było spróbować pokonać tor przeszkód na rowerze, na wózku dla niepełnosprawnych lub z zakrytymi oczyma. Pozwoliło to uczestnikom doświadczyć, z jakimi wyzwaniami w przestrzeni spotykają się inni uczestnicy ruchu. Okazało się, że krawężnik o wysokości 2-3 cm, to już przeszkoda. A brak znaczników na przystanku, informujących np. o końcu peronu, może powodować niebezpieczne sytuacje.
Dodatkowo, aby zachęcić łodzianki i łodzian do chodzenia pieszo, rozdawana była mapa pieszej Łodzi z dystansami i czasami przejścia pomiędzy głównymi punktami w centrum miasta. Zainteresowani mogli także zaznaczyć na mapie barier te miejsca, które są „problematyczne” z punktu widzenia pieszych – zbyt długi czas oczekiwania na zielone światło, połamane płyty chodnikowe, samochody zastawiające chodnik itp.
Czym jest ETZT?
Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu (ETZT) zainicjowała Komisja Europejska w 2002 r. Od tamtej pory co roku w dniach 16-22 września zachęca się mieszkańców miast do zmiany niekorzystnych przyzwyczajeń komunikacyjnych, podkreślając rolę alternatywnych dla ruchu samochodowego, ekologicznych sposobów podróżowania: pieszo, rowerem, komunikacją miejską czy poprzez car-pooling (wspólne dojazdy samochodem). Ostatniego dnia kampanii odbywa się Europejski Dzień Bez Samochodu, w którym wyłącza się z ruchu samochodowego wybrany fragment miasta, np. odcinek jednej ulicy. Wszystko po to, aby pokazać, że miasta powinny być projektowane z myślą o każdym uczestniku ruchu.
Nasze ulice, nasz wybór
Tegoroczne hasło ETZT brzmi: “Nasze ulice, nasz wybór”. Miasto stanowi wspólną przestrzeń mieszkańców – wszyscy powinniśmy mieć wpływ na to, jak będzie ona kształtowana. Może w miejscu parkingu lepiej byłoby zrobić mały skwer z zielenią? A może któraś z ulic powinna służyć mieszkańcom za przestrzeń do spędzania czasu wolnego? Takie decyzje powinniśmy podejmować wspólnie, mając na uwadze również takie aspekty, jak rosnące w mieście hałas i zanieczyszczenie spowodowane ruchem samochodowym czy niedbanie o potrzeby niechronionych uczestników ruchu.
Razem możemy stworzyć przyjazną przestrzeń dla każdego – taką, w której chce się żyć, a już dziś każdy może pozytywnie wpłynąć na miasto, wybierając alternatywny środek lokomocji.