Budzimy poczucie tożsamości lokalnej

Niezwykle ważną częścią rewitalizacji obszarowej Centrum Łodzi są różnorodne działania skupione wokół społeczności lokalnych. Mają na celu rozwiązywanie dotykających je problemów, przeciwdziałanie występowaniu negatywnych zjawisk społecznych, a także wykorzystanie sił i zasobów lokalnych oraz tkwiącego w nich potencjału.
Jeden z projektów realizujących takie cele prowadziła w czerwcu grupa nieformalna „Kamienica pod 5tką”, a przestrzenią jej działań było Stare Miasto i Bałuty. Ta grupa to: Małgorzata Cyrańska – animatorka/plastyczka, Natalia Salamon – przewodniczka/fotografka i Magdalena Podgórska – przewodniczka/pasjonatka kultury żydowskiej.
Głównymi beneficjentami projektu byli młodzi ludzie – uczniowie klas VIa i VIb ze Szkoły Podstawowej nr 45 przy ul. Bojowników Getta Warszawskiego w Łodzi. Realizowane działania obejmowały spotkania warsztatowe z młodzieżą, która na Bałutach mieszka i uczy się. Tematyka spotkań skupiona była wokół jednej z największych dzielnic Łodzi, która równo 100 lat temu została włączona w granice administracyjne naszego miasta. Działania polegały na przybliżeniu uczestnikom ciekawej historii dzielnicy i jej dawnych mieszkańców, pokazaniu, czym się trudnili, w jakich żyli warunkach, jak spędzali wolny czas, jakimi językami mówili, a nawet jak się ubierali. Uczniowie mieli więc okazję wyobrazić sobie przedwojenne Bałuty wraz ze wszystkimi składnikami ich kulturowego kolorytu. Pomocne okazały się stare zdjęcia miejsc dobrze uczestnikom znanych i bardzo bliskich, bo znajdujących się w sąsiedztwie ich szkoły czy miejsca zamieszkania. Wiele z tych miejsc zmieniło się nie do poznania, wiele przestało istnieć, dlatego wspólne odkrywanie zachowanych do dziś przedwojennych budynków i kamienic było zaskakującą przygodą.
Podsumowaniem projektu był piknik połączony z warsztatami plenerowymi, który odbył się 23 czerwca 2015 roku w Alei Kasztanowej niedaleko budynku szkoły. Uczestnicy pikniku mogli m.in. podziwiać prace plastyczne wykonane podczas czerwcowych warsztatów, stworzyć własnoręcznie drewnianą zabawkę, pozować do zdjęcia w stylizacji inspirowanej przedwojenną modą, a także zgłębić tajniki alfabetu hebrajskiego.
Celem projektu było wzmocnienie identyfikacji młodych ludzi z miejscem, w którym żyją, bawią się, dorastają i uczą. Aby pozytywnie postrzegali przeszłość tych miejsc, ale też odczuwali potrzebę ich zmiany w przyszłości.
Wszystko to było możliwe dzięki uzyskaniu mikrowsparcia w ramach projektu pod nazwą: „Opracowanie modelu prowadzenia rewitalizacji obszarów miejskich na wybranym obszarze w Mieście Łodzi”, który jest realizowany na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju i współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013.